کد مطلب:34181
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
اگر اكثريت مردم يا بخش عظيمي از انسانها گمراه باشند و فقط جمعيّت هدايت يافته منحصر به مسلمين و از آنها نيز منحصر به «فرقة ناجيّه» باشد آيا با هدايت عامّه خدا و اسم شريف (الهادي) ـ كه همه را شامل و فراگير است ـ منافات ندارد و موجب حرمان اكثريّت از هدايت الهي نميگردد؟
مفهوم اسم «الهادي» و معني هدايت الهي اجبار بر هدايت و سلوك راه مستقيم نيست. هدايت به معني عام ـ كه شامل همگان است ـ عبارت است از هدايتهاي تكويني كه در تمام عالم خلقت از جماد و نبات و حيوان و حتّي انسان وجود دارد و همه با آن هدايت به طرف كمال وجودي خود ميروند و شايد مقصود آية شريفه «رَبُّنا الَّذِي اَعطَي كُلَّ شَئٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَي» طه/50 همين هدايت باشد. همچنين هدايتهاي تشريعي و راهنماييهايي كه بوسيلة انبياء، براي مردم صورت گرفته عمومي بوده و شامل خوب و بد و صالح و طالح است، اين هدايت هم شامل فرعون و قارون و شمر و ديگر اشقيا و هم شامل صلحا است و هيچكس از هدايت الهي محروم نيست، بنابراين جمعيّت هدايت شده منحصر به مسلمين نيستند و عامّه افراد بشر نيز بر حسب فطرت و هدايت عقل و وحي و شرع هدايت شدهاند چنانكه قرآن در اين باره ميفرمايد:
«وَ اَمّا ثَمُودُ فَهَدَيْنا هُمْ فَاسْتَحَبُّوا اْلِعَمَي عَلَي الْهُدَي» فصلت/17
«اِنّا هَدَيْناهُ السَبيلَ اِمّا شاكِراً وَ اِمّا كَفُوراً» انسان/3
در اين ميان هدايتهاي خاص و كمكها و مددها و توفيقات وعناياتي نصيب اشخاص ميشود كه در شرايط خاص و ظروف معين است و بيشتر مستند به گرايش انسان به سوي طلب هدايت و جهاد و مجاهده و بعضي شرايط ميباشد. چنانكه قرآن ميفرمايد: «و الَّذينَ جاهَدُوا فِيَنا لَنَهْدِيَنَّهُم سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» عنكبوت/69 كه البتّه اين هدايتها خاص است.
معارف دين
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.